6
„rjóbó” – mindkettőt felejtsd!
Ha a felejtésről és egy kettősségről esik szó, nem feledkezhetünk meg Heideggeről, aki felhívta a figyelmet a felejtés kettős szerkezetére. S valóban, ha elfelejtünk valamit, akkor nemcsak az adott dolgot felejtjük el, hanem azt is, hogy elfelejtettük. Képzeljük csak el, mi lenne, ha nem így lenne és az elménk emlékeztetőt küldene arról, amit éppen elfelejtünk! Nem kellene sok idő, hogy szétrobbanjon a fejünk, hiszen semmitől sem lennénk képesek többé megszabadulni.
A felejtés kettős
szerkezete persze inkább szellemes meglátás, mint szabatos leírás, hiszen
valamit (egy készséget is) elfelejteni nem egy konkrét esemény, hanem a
felidézés, megvalósítás lehetőségének megszűnése, amelyre ráébredhetünk, ha
olyan szituáció adódik, de ha nem adódik, rejtve marad. Nem elfejeltjük tehát,
hogy elfelejtettünk valamit, hanem észrevétlen marad, hogy már nem tudunk élni
egy addig számunkra mindig adott képességünkkel.
RJÓBÓ Gáncs Nikolasz kalligráfiája |
Ez óhatatlanul olyan
érzetet kelt, mintha a felejtés valami vesztség lenne, de ennek jótékony hatása
nélkülözhetetlen ahhoz, hogy ne őrizgessük felesleges dolgok mérhetetlen
sokaságát, mint ahogy Nietzsche antikvárius kultúrája teszi. A felejtés és a
kettőség fogalmának, illetve írásjegyének összekapcsolása a zen hagyományban
más kontextusba ágyazódik, de a művészetek gyakorlását témaként véve jól
hozzáilleszthető az eddigiekhez.
A művészet kapcsán igen
gyakran előkerül egy kifejezés egy velős kifejezés, amelyet jól ismerünk: szép. Amikor elhangzik, megfogalmazódik,
fogalomként felbukkan valaki elméjében, akkor is megtörténik az, ami állandóan
megtörténik: ítélkezünk. Még
pontosabban, szépnek ítélünk valamit. Ha arra hajlunk, hogy leszámítsuk azt az
esetet, amikor udvariasságból mondjuk valamire, hogy szép (vagy finom, klassz,
ügyes és a többi), akkor sem ússzuk meg az ítélkezést: olyannak ítéljük az
alkotót, a létrehozót, azt, aki valamit mutat, mint akinek nem lehet megmondani
az igazat, vagy, ami még kellemetlenebb, olyannak ítéljük magunkat, mint aki
nem mondhatja meg az igazat az adott helyzetben. Sőt, még ez is csak a felszín,
mert ha nem mondjuk meg az igazat udvariasságból, konfliktuskerülésből, akkor
is már ott rejlik a tárgyi ítélet: az a valami egyáltalán nem szép.
Íme, a kettősség: szép és nem szép, és íme itt vagyunk mi magunk, akik nem csak azt nem vesszük észre, amit elfelejtettünk, hanem még azt sem, amit állandóan gyakorolunk, amely képességünkkel állandóan élünk. Nem vesszük észre, hogy folyamatosan ítélet hozunk, mindenhol, mindenkor, mindennel, még magunkkal kapcsolatban is (és vegyük észre, az ítélkezésről is ítélet hangzik el, itt, ni, a fenti sorokban).
Ítélkezésre ítéltettünk?
Ráadásul, különös kegyetlenségből a saját magunkról hozott ítéleteknek
egyszerre vagyunk kiszabói és elítéltjei is?
Persze, felmerül a
kérdés, hogy mi ezzel a baj? Az ítéletek mögött értékek hálózata húzódik (talán
nem is szükséges hozzátenni, észrevétlenül), amely értékrend érvényesítése
nélkül összeomlana a kultúra, káoszba fulladna a társadalom. A mindenkori
másik, mások, a közösség szempontjából az ítéletek, mint az értékrend érvényesítése, szükséges és
jó (ez is ítélet).
Ha azonban önmagunkhoz
is ítélezve viszonyulunk, vagyis valamely értékrend alapján magunkat ilyennek
és szerencsére nem olyannak, vagy emilyennek, de sajnos nem amolyannak ítéljük,
ráadásul úgy, hogy észre sem vesszük, azért az elég nyugtalanító nem? Egyrészt,
ki tudja, honnan származó, talán inkonzisztens, talán ad hoc, jóváhagyás nélküli értékeket is magában foglaló értékrend
alapján ítélkezünk magunkról, amelyet még saját individuális tapasztalataink is
deformáltak és kiegyensúlyozatlanná tettek, másrészt, hiába hivatkozunk az értékrend
védelmében a közösség érdékére, ha az olyan egyénekből képződik, akik
nincsenenk tisztában azzal, milyen értékrend alapján ítélik meg magukat.
De hagyjuk a
társadalmat és a társadalom jólétét és maradjunk csak magunknál és még csak nem
is az életben, az éles helyzetekben, hanem szűkítsünk le mindent a művészet
gyakorlása közben megfogalmazott ítéleteinkre. Vegyük észre, ha a saját
alkotásunkat minősítjük, akár szépként vagy szimplán rondaként, akkor egyúttal
magunkról is ítélkezünk. Másfelől, ha nem ítéljük meg a saját magunk által
létrehozott művet, mozdulatot, eredményt, akkor ebben a vonatkozásban
mentesülünk magunk megítélése alól is. De lehetséges ez? Képesek lehetünk arra,
hogy ne ítéljük meg azt, amit létrehozunk? Vagy tényleg képtelenek lennénk
arra, hogy elfelejtsük a kettőségeket, ez szép, na, az aztán minden, csak szép
nem, ez ügyes, az meg, jaj, de béna. Pedig olyan egyszerűnek tűnik a megoldás:
mindkettőt felejtsd! Rjóbó, s akkor
nem ítélsz és nem ítéltetsz önmagad által sem.
Köszönjük szépen, mondani könnyű ezt, de megvalósítani?
Nos, álljunk meg és
térjünk vissza a felejtés témájához. A magunk tevékenységének megítélése
kapcsán a nyelvtani alak így fest: szép lett, hú, nem lett szép, ez ügyes volt,
ez nagyon béna volt és így tovább (ha tevékenység közben ítélsz, nem a tevékenységben vagy, hanem a „közben”). Vegyük
észre a múlt időt. Ám a tevékenység folyamában nem arról van szó, hogy nem
vesszük észre, ítélkezünk, hanem egyszerűen nem
ítélkezünk. Nem véletlenül mondjuk, hogy belefeldekeztünk abba, amit
csinálunk, mert eközben nem vettük azt sem észre, hogy nem éltünk az ítélkezés
lehetőségével, vagyis nem érvényesítettük a háttérben húzódó értékrendet (ez az
ítélet is múlt idejű, hiszen nem vagyunk benne a tevékenység folyamában).
Nem kell akarni,
egészen pontosan, nem akarni kell, hogy ne ítélkezzünk, mert felejteni sem
lehet akarattal (gondolj a feladatra, ami így szól: ne gondolj a zöld
elefántra!). Felejtsd el, mondjuk, és arra gondolunk, hogy ne csináld, de még
csak eszedbe se jusson, holott az utóbbira nem lehet senkit sem utasítani.
Vagy: aludj el, amivel nem arra akarjuk kényszeríteni a szegény kisgyermeket,
hogy tegyen komolyabb erőfeszítéseket annak érdekében, hogy elaludjon, mivel
tudjuk, hogy akarattal nem lehet elaludni. Ám ha nem így, hogyan? Nos, ugorj
fejest a folyamba és merülj a víz alá, a többi majd jön magától, észre sem
fogod venni, vagy ha mégis („hé, elfelejtettem minősíteni magam”), akkor bukj
le gyorsan ismét!
És utólag mi lesz? A
tevékenység folyamában nem ítélkezünk, rendben, de utána?
Majd kiderül, ha előbb
fejest ugrottál! Mert vegyük észre, megint megfogalmaztunk egy problémát,
amelyet már előzetesen meg szeretnénk oldani, kívül helyezkedve a
helyzeten! S ahogyan az elalvás
problémáját sem ébren kell megoldani, mert úgy nem lehet, úgy ezt sem, vagyis
kívül helyezkedve a helyzeten. S szintúgy, elfelejteni is úgy lehet valamit,
ha nem tartjuk észben a dolgot, azaz megfeledkezünk arról, hogy el akarjuk
felejteni. Csak ismételni tudjuk: ugorj fejest!