5
„moku” – néma csend
Ha csendről van szó,
többnyire a világ csendjét értjük rajta. Csendes a pihenő, csendes a tenger,
csendes az éj. Van, amikor a világ csendje rajtunk múlik. A délutáni pihenőről
az óvónénik gondoskodnak, a Szenteste nyugalmát mindannyian együtt teremtjük
meg, a tenger azonban nélkülünk dönt arról, fodrózódik-e hulláma vagy sem.
Ha azonban a csendről
esik szó, a saját belső csendünkre is gondolhatunk, arra, amikor hallgatunk,
vagyis nem adunk ki hangot, hogy valamit meghalljunk, hogy meghallhassunk
valamit. Néha nincs is más választásunk, mint hallgatni: ha tombol a tenger,
ordít a világ, akkor kénytelenek vagyunk meghallgatni, nem tudjuk belül
túlharsogni. Ilyenkor azt gondoljuk, de jó lenne, ha kívül csend lenne, mint
amikor itt a csendes pihenő ideje, vagy itt a Karácsony este, mert akkor belül
is csend lehetne, de többnyire egyáltalán nem ez a helyzet. Ha az érzékek
hallgatnak, szóra kap a belső beszéd.
Anélkül tehát, hogy ne maradnánk csendben belül is, anélkül, hogy ne
függesztenénk fel a belső beszédet, nem lesz csend, hiába is a csendes pihenő,
a Karácsony, de még a tenger csendje is. A hallgatás így, legalábbis a mi
nyelvünkön, önmaga feltételét is megnevezi: a hallgatáshoz hallgatás kell, és
saját csendünk rajtunk múlik.
A hallgatásnak, a
befogadásnak tehát belső feltételei vannak, amelyek teljesítése ugyan ránk van
bízva, mintha azonban mégsem a mi kezünkben lenne az irányítás. Ha az érzékek
csak duruzsolnak, ha csendes a világ, azonnal megindul a közvetítés önmagunktól
önmagunknak a belső rádión, amelyet nem hogy kikapcsolni nem tudunk, de még csatornát
váltani is nehezen. Radio Gaga belső
adásában, a valaki, aki szeret minket, mi magunk vagyunk, s mindig szívesen
hallgatjuk, ha hozzánk beszél, számára mindenkor megteremtjük a csendet,
különösképpen, hogy ellenállhatatlan is a hangja.
Ha valóban csendet
szeretnénk, hogy meghalljuk a világot, vagy ami még fontosabb, hogy meghalljunk
másokat, a kapcsoló hasztalan keresgélése helyett érdemes megpróbálni valami
mást. És most érkeztünk el az esztétikához, mert a gyakorlat érzékeinket
mozgósítja.
Nos, vegyük észre, hogy
a belső rádióadásnak éppen úgy vannak érzéki
sajátosságai, mint másvalaki beszédének, amelyet kívülről hallgathatunk. A
szavak hangzókból állnak és hangzók igen jellegzetes érzéki jellemzőkkel
bírnak. Itt vannak például a sziszegőek: szóval, szavalva, szeretve,
szerte-szórva. Vagy a szó végén: válasz, eresz, csipesz. De a szavak (szavak,
tényleg, szisz) közepe is sziszeghet: aszály, beszéd, muszáj. Még ott is
feltűnhetnek, ha dúdolgatunk, : someone
still loves you (szisz, szisz, szisz).
Most dőlj hátra, néz
erre a kalligráfiára itt alább és várj egy keveset. Ha megszólal a belső hang, figyeld
meg, hogyan bukkannak fel a sziszegő hangok!
MOKU Gáncs Nikolasz kalligráfiája |
Nos, mi történt?
Kimaradt az adás? Kikapcsolt a rádió? Egy tétova mondat megszólalt (szisz!),
majd félbeszakadt (szisz). Indult még egy szisz, de ez is azonnal lecsengett?
Szisz és „a többi néma csend”?
A beszéd jelentés
nélkül puszta érzéki esemény. Zenélünk, ha ritmikusan sziszegünk, nem verbális
információkat közlünk másokkal, vagy, a belső adásban, magunkkal. Ha így
hallgatjuk magunkat, a szintaxis maga alá gyűri a szemantikát, a szerkezet a
jelentést, a forma a tartalmat. S amikor beállt a csend, elnémultunk, végre
meghallhatjuk egy másik hullámtartományban működő vevőkészülékünk hangját is:
az érzékek duruzsolását.
A hangoknak, mint
érzéki eseményeknek lehet jelentése, de nem szükségszerűen és, ami a legfőbb,
nem önmagukban van értelmük. Mi lenne a jelentése a szél zúgásának, az ablak
zörgésének, az eső csepegésének? Vagy akár egy autó erősödő majd halkuló
zajának? Lehet jelentésük (itt az ősz, nincs rendesen becsukva az ablak, megint
esik, ki jár erre?), de a világ a sziszegő és a susogó hangokon kívül nem ad
mást nekünk, minden egyebet Blabla Rádió sugározza.
Végül, a gyakorlat:
legyen a héten pár adásszünet, rádiócsend, hogy megszólaljanak az érzékek és
megszólalhasson a világ a maga minden jelentést megelőző hangján!